October 10, 2023
readtime
kontor

Arbetsplats som tjänst

En bättre tjänst för hela arbetsplatsen, pris direkt online, ingen bindningstid, inga dolda kostnader eller annat tjafs, kom igång på 4 veckor, modern och hållbar tjänst.

Workplace Success NRSE Workplace

Workplace as a Service

Ett nytt, bättre sätt att skapa den perfekta arbetsplatsen. Workplace as a Service, alltså arbetsplats som tjänst är en relativt ny produkt, utvecklad med kunden i fokus.

Vem är det för?

Workplace as a Service är till för vem som helst, men när vi utvecklade tjänsten fokuserade vi framförallt på dessa saker:

Har du svårt att spå in i framtiden och är osäker på hur de närmsta åren kommer att spela ut sig?

Då passar Workplace as a Service dig, för vi tar majoriteten av risken och erbjuder en hel lösning för kontoret (det enda som behövs är en lokal) utan initial investering, till en fast månadskostnad, utan bindningstid.

Perfekt för er som söker sig till lokaler med kortare hyresavtal.

Perfekt för er som kanske behöver prova på att arbeta på olika sätt och utvärdera vad som kommer att passa er och er verksamhet i långa loppet.

Är du trött på långa, ensidiga avtal?

Då passar tjänsten bra för er, vi har lyssnat på vad ni har sagt och det är många som inte gillar standardupplägget som är vanligt inom kaffe och copy/print.

Så här brukar det vara:

Ni vill kunna dricka kaffe på kontoret, för att kunna göra det brukar det normala upplägget vara att ni tar en kaffemaskin ni gillar på leasing, eller så kallad funktionshyra.

Det innebär att ni signar upp er på 3-4 år för kaffemaskinen, kaffeföretaget får betalt från sitt finansbolag direkt och ni får sedan betala av maskinkostnaden, oftast på 36-48 månaders tid beroende på vad kaffemaskinen kostar.

Till det tillkommer sedan serviceavtal, normalt sett även kostnad för att leverera och installera maskinen.

Vad händer om ni vill säga upp avtalet om ett år?

Ja, då är det bara att betala det som är kvar att betala på avtalet och maskinen går sedan tillbaka till kaffeföretaget.

Vi förstår varför branschen har det upplägget, men när vi bestämde oss för att göra det enklare för företag att få en lösning för sin arbetsplats, så förstod vi att den modellen inte kan vara med, det går trots allt att hyra en bil i en månad.

I vår tjänst är det en avtalstid för hela paketet, ingen bindningstid, 6 månaders uppsägningstid + att allt ingår som service, leverans, installation och eventuellt återtag.

Läs mer om upplägget för kaffeservice i Workplace as a Service här och utskriftslösningar enligt samma modell här.

Tycker du att kontoret borde kunna sköta sig självt?

Då är vår tjänst verkligen anpassad för dig! När vi utvecklade tjänsten gjorde vi det med dig som en av typkunderna för denna tjänst.

Tanken är att Workplace as a Service ska kunna ge dig de bästa förutsättningarna att skapa din perfekta arbetsplats och enligt många som vi har pratat med är det en arbetsplats som sköter sig självt och inte snor onödig tid eller resurser från den egna verksamheten.

Vi har tänkt till lite extra kring paketeringen och därför ingår det flera tjänster kostnadsfritt för att alla minst ska kunna känna sig lite extra omhändertagna.

Skåpservice, enkelt uttryckt en tjänst där ni alltid har det ni behöver, vi sköter allt, läs mer om tjänsten här.

Workplace Success, er personliga kontaktperson som sätter sig in i er arbetsplats och hjälper er med allt ni behöver och kan ofta ersätta behovet av en Office Manager eller stötta den ni har, läs mer om Workplace Success roll här.

Har ni kanske testat Coworking och kommit fram till att det inte är optimalt för er?

Då är Workplace as a Service en bra tjänst för er, det finns många fördelar med coworking, men efter ett tag är det många som märker att det kanske inte är det mest optimala för just deras verksamhet.

Fördelarna med coworking kan ni behålla med vår tjänst Workplace as a Service, förutom Co, för det funkar inte alltid optimalt att dela på en arbetsplats, många kräver att mötesrum eller telefonbås är lättillgängliga och att det går att föra samtal utan att bli störd.

Dessutom är det många som oroar sig för sitt eget varumärke och kultur när man sätter sig i någon annans varumärke och kultur? Det slipper ni undra över när ni skapar er egen perfekta arbetsplats.

{{läsmer-huvudtjänst}}

Tycker du att nyckelfärdiga kontor är för dyra?

Idag finns det ett fåtal aktörer, främst fastighetsbolag som erbjuder olika typer av inflyttningsklara kontor, de har flera fördelar, bland annat går det att flytta in eller ut fort, avtalstiderna är ofta korta och adresserna åtråvärda.

De har olika namn, men brukar marknadsföras som inflyttningsklara, nyckelfärdiga osv. oftast ingår då bara “skalet”, servicetjänsterna behöver ni köpa till, eller så finns de redan på plats, men utan någon egentlig möjlighet att påverka tjänstens utformning (och det här med serviceavtal som löper längre än hyresavtalet?)

Utöver det är det helt klart en premiumprodukt, den är i alla fall prissatt så, det är ju ingen hemlighet att fastighetsbolagen helst vill se 3, 5, eller helst 10-åriga hyresavtal, så när (deras) risk ökar, ökar också kostnaden och det är inte ovanligt med hyror på 10 000 kr/kvm/år, det innebär alltså att ett kontor på 500 kvm kostar över 400 000 kr/mån, en väldigt liten nisch av företag väljer nog detta alternativ över en mer kostnadseffektiv lösning som vår kund Samfastigheter valde.

Samfastigheter satt i ett sådant kontor och lyckades sänka sin hyreskostnad med över 40% genom att flytta 300 m bort så fortfarande i stort sett samma läge och med vår Plug & Play lösning blev totalkostnaden mycket lägre samtidigt som tjänsterna är anpassade till dem och serviceavtalet endast löper med 6 månader.

Är du trött på att ta in offerter?

Ja, det kanske inte är så konstigt, på något sätt har det lyckats bli så inom vår och närliggande branscher att det nästan ska vara helt omöjligt att få en uppskattning om pris utan att ha bokat in en tid för att träffa flera olika leverantörer för samma tjänst, haft möte med alla (och spenderat en hel del tid) för att sedan få lika många olika offerter, ofta även svåra att jämföra som ska utvärderas.

Gäller det servicetjänsterna som behövs på en arbetsplats, ja då kan det ta ett tag, det blir en hel del möten och det kommer att ta en hel del tid.

Vi tycker att det borde vara annorlunda och det är det med vår tjänst Workplace as a Service använd vår tjänst online, slå in antal arbetsplatser och yta i kvm så får du ett pris direkt på ett baspaket för din arbetsplats, redo på 4 veckor med 6 månaders uppsägningstid.

Så här funkar det

Kalkylator på hemsidan

Besök sidan

Räkna ut ditt pris för en fullservad arbetsplats genom att slå in:

antal arbetsplatser & 

antal kvm

Då får du förslag på månadskostnad för hela baspaketet.

Du får även priset i kr/kvm för att du enkelt ska kunna räkna ut ditt pris inklusive lokal om ni har flyttplaner.

Pris per person får du också, då vissa använder det för att räkna ut vad det får kosta.

I baspaketet ingår alltid

Svanenmärkt kontorsstädning 2ggr/vecka med anpassad arbetsbeskrivning för att ta hand om annat än att bara städa, läs mer om det här.

Skåpservice, läs mer om det här.

Utskriftslösning, i kostnadsförslaget är en lösning inkluderad i priset, det går såklart bra att ändra utifrån behov, precis som med resten av tjänsterna läs mer om det här.

Kaffeservice, läs mer om hur det funkar och vilka alternativ det finns här.

Workplace Manager (Remote) läs mer om det här.

Anpassningsbart?

Självklart. När vi tog fram tjänsten utgick vi från de vanligaste tjänsterna våra kunder har och för att kunna ge en uppskattning om pris direkt har vi utgått från vissa schablonvärden. Det kan ni såklart anpassa så att det passar er, tanken med tjänsten är att vi ska kunna anpassa oss efter er så långt det är möjligt istället för att ni ska behöva anpassa er till hur tjänsten är utformad.

Men vi behöver mycket mer?

Ja, det förstår vi också och som helhetsleverantör av tjänster till arbetsplatsen har vi förmodligen de tjänster du är ute efter, antingen i egen regi eller via en samarbetspartner som också har smarta lösningar som passar in i samma koncept.

Utmaningen som vi kan stöta på är dock att vissa inte ännu är redo att erbjuda sina tjänster på detta sätt då det innebär en stor risk för leverantören, samt att vissa tjänster inte lämpar sig för 6 månaders avtal, men där det går är vi de som försöker, så länge det är seriösa aktörer med fokus på att leverera moderna och hållbara tjänster med hög kvalitet.

Populära tilläggstjänster ni borde prova

Det perfekta kontoret är såklart utformat efter er verksamhets behov. Ibland kan det dock vara svårt att spå allt för långt in i framtiden och kanske särskilt nu när många ännu inte har bestämt sig för hur de ska jobba på lång sikt.

Här finns det en mycket bra lösning som kapar majoriteten av kostnaderna associerade med en flytt, dessutom går det fort, är flexibelt, hållbart och kräver ingen upplåsning av kapital.

Vi rekommenderar att ni provar NORNORMs tjänst i korta drag går det till så här:
Skicka in er ritning för det nya kontoret och prata med NORNORMs arkitekter, så får ni en interaktiv 3D-ritning för det nya kontoret, inredd och klar på 48 timmar!

Fördelar

  • Ni kapar en stor del av kostnaden för en arkitekt då NORNORM gör det mesta av jobbet utan kostnad!

  • NORNORM har en cirkulär lösning för kontorsmöbler där ni slipper köpa kontorsmöbler, binda upp kapital och hålla på med avskrivningar.

    För det finns väl egentligen ingen anledning till varför ni måste äga möblerna när det går att hyra precis som nytt och då lösningen är cirkulär drar ni ned på er verksamhets koldioxidavtryck. Kostnaden är transparent och lika för alla; 3 € per kvm/mån.

  • Flexibilitet, ett flexibelt kontor kan behöva lite variation och i NORNORMs tjänst ingår det “switching days” där ni kan ändra utformningen på kontoret om det tillkommit behov av fler arbetsplatser, eller om ni behöver mötesbås, så hjälper NORNORM er.

Slutsats

Osäkert ekonomiskt läge har det varit ganska länge nu och än är nog inte det sista ordet sagt om hur vi kommer att arbeta på olika kontor i framtiden, vi tror att det är bra att testa och utvärdera vilket vår tjänst möjliggör.

Transparent prissättning är något vi förväntar oss som privatkonsumenter, tillkommer det någon smygkostnad är det inte ovanligt att bara byta sajt, då vi vet att det finns alternativ, nu gör det det inom B2B också och vi tror inte att vi kommer att gå tillbaka.

Kortare hyresavtal är det många som föredrar, det handlar om att reducera risk i osäkra tider och med större efterfrågan brukar utbudet sakta men säkert följa med, även om det inte verkar ligga högst upp på önskelistan hos många fastighetsbolag.

Workplace as a Service  är egentligen en självklar tjänst då det finns många fördelar, det går ofta att kapa kostnaden för en Office Manager i mindre företag vilket ofta är dyrare än totalkostnaden för vår tjänst och i annat fall kan vår Workplace resurs stötta sin motsvarighet på er arbetsplats så ni kan fokusera mer på att förbättra och utveckla istället för det dagliga som tar merparten av all tid.

Vid en flytt är nog kombinationen av NORNORMs tjänst och vår svårslagen om du vill skapa dig ditt eget drömkontor som sköter sig självt och där ni bara behöver fokusera på det ni egentligen vill göra.

I nästa artikel om ämnet kommer ett erbjudande för dig som ska flytta och en liten guide om hur du bäst utnyttjar nya tjänster på marknaden för att spara pengar, tid och energi.

Är du intresserad och vill veta mer, kanske ta en demo på 15 min?
Boka
Har du några frågor om tjänsten, vi svarar gärna!
kontakta
Dela denna artikel på Linkedin

Läs fler artiklar

om

Just nu finns det inte fler artiklar kring detta område.

Kontakta oss

En första kontakt handlar oftast inte om att vi ska försöka sälja något utan mer om att lära känna varandra. Förhoppningsvis har vi skapat tillräckligt med intresse för att ni ska vilja veta mer och ta reda på om vi kan vara en bra matchning för vad ni söker.

Kontaktformulär

NRSE logo
Tack för att du kontaktar oss.
Vi ser fram emot att hitta den perfekta lösningen åt er.
NRSE logo
Något gick fel med din ansökan,
vänligen försök igen vid ett senare tillfälle!

Kontakta oss

En första kontakt handlar oftast inte om att vi ska försöka sälja något utan mer om att lära känna varandra. Förhoppningsvis har vi skapat tillräckligt med intresse för att ni ska vilja veta mer och ta reda på om vi kan vara en bra matchning för vad ni söker.

Kontaktformulär

NRSE logo
Tack för att du kontaktar oss.
Vi ser fram emot att hitta den perfekta lösningen åt er.
NRSE logo
Något gick fel med din ansökan,
vänligen försök igen vid ett senare tillfälle!